By Water

By Water

torsdag 16 juni 2016

Svåra val?

I morgon bär det så äntligen iväg på 2 veckors laxflugfiske i Norge. Jag brukar ju åka till vårt västra grannland ett par gånger om året men det är just v 25-26 som är årets fiskehöjdpunkt för min del.
Jag har ju triggat pågarna i gänget i flera månader nu på sedvanligt vis.
Fått dem att grubbla som fan och fått dem att köpa klumpar och binda ett gäng mycket märkliga flugor.
Jo, jag erkänner det själv. Jag är en lurig fan, då det gäller laxflugfiske. De nya ska inte ha det för lätt.
De ska ta ett par goa skämt och gliringar. De ska binda upp ett gäng av mina transportflugor som faktiskt är totalt värdelösa till laxflugfiske.
 Precis som man själv fick göra under de första hårda åren hehe.

MEN, jag bjussar alltid på vad som funkar och var man ska fiska när det väl gäller. Det vill jag bjuda mina vänner på. Jag tycker faktiskt nu mera att det är roligare att se en kamrat som får en av sina första laxar , ja kanske den första på land. Minns ända in i märgen hur jävla skönt det var när laxfrossan sköljde över en.

Det ska bli så oerhört gött att få återse pågarna uppe på valdet. Ja, nu mera är vi ett helt underbart gäng på 8 totalt galna laxflugfiskare. Vi äter oerhört gott. Dricker likaså och framför allt blandar låååång erfarenhet med några som längtar dit men samtidigt kommer med nya fräscha influenser.

Packade ner mina favoritspön idag. Högpresterande och oerhört lätta skapelser allihop utom mitt senaste inköp. Ja, inköp förresten. Min gode vän sålde mej ett Daiwa 15 fot Jim Lowe Speycasting special. Han visste liksom hur mycket jag skulle gilla spöt och sålde det superbilligt.
Jag inte bara gillar spöt. Jag ÄLSKAR det!
Kastar det mesta med en smekning och det så långt som man önskar. Så som ett riktigt flugspö ska göra.
Stort tack till Joakim "Trollet" Karlsson som av olika anledningar måste ta en paus från v 25 i år.

Gaula är full av Lax i år tydligen. Positiva rapporter har regnat in hela veckan och det verkar hålla i sig. Kan det bli en upprepning av 2008 då fisket var helt galet för vår del med både stora och många fiskar. Vi får se vad som händer när flugorna landar på lördag eftermiddag?

Kvällens svåraste val är dock vilken jäkla mössa som jag ska ta med i år? Simms-kepan är nästan utsliten. Men det var ju med 08 och på en del kanonfisken.
Sameo-smäcken är inte dum den heller. Har ju deltagit vid magiska rifflefisken och under mörka havsöringnätter.
Sedan har vi ju den nya. Röd och fin samt pryds av en av planetens vackraste flaggor dvs den Makedonska. Då syns man ju dessutom på långt håll.

Men vilken ska få hänga med? Vilken ska jag välja? Jag är fullständigt villrådig nu.
A vad fan! ALLA får hänga med.

Tight Lines!