By Water

By Water

torsdag 25 december 2014

"Spådomar" och förhoppningar inför 2015


Med min fiskepremiär mindre än en vecka bort så är det dax för lite funderingar inför kommande säsong.

Jag börjar som vanligt vid bra förutsättningar med kustfiske på Österlen den 1 januari. Jag vet, man får mera fisk på sydkusten. Man kan slaska besor och regnbåge i Råån.
Men Österlen och trakterna mellan Brantevik i söder till Åhus i norr är vatten där jag fiskade oerhört mycket från mitten av 1980-talet då jag var Kristianstadbo och fram till mitten av 1990-talet.
De senaste 15 åren har det bara blivit ströturer dit men förr så fiskade jag ett antal dagar där då det var säsong.
Nu för tiden så är det något om är fel där nere sedan ett par år. Den mesta fisken flyr området helt enkelt. Man ser inga stora mängder av vare sig blänkare eller ragor som vandrar fram och tillbaka längs med kusten.
Vad som är fel får de som kan sånt spekulera i?
Förra säsongen fanns det dock mycket blänkare kring måttet på premiären och skall man gå efter mina gamla fiskedagböcker så skulle det normalt bli ett bra fiske på blänkare mellan 2,5-4 kilo denna premiär.
Min spådom lyder dock, halvskapligt fiske till följd av den milda vintern och det "varma" vattnet där nere.
Jag tror att chansen på en eller ett par fina fiskar de första dagarna om man vet var man ska hitta dem är rätt stor.

Havsöringfisket här hemma på Västkusten tror jag blir bättre än vanligt. Här fanns det oerhört mycket småöring i april-maj och dessa lär ha växt till sig. Alltså blir det klang och jubelfiske på västsidan.

Laxfisket fortsätter sin negativa trend tyvärr. Jag vågar inte sia om det tidiga fisket i mars-april men jag är glad om jag lyckas landa en aprillax på fluga, om jag säger så.
I Mörrum så gissar jag på färre men större Lax i år och att de kommer tidigt igen. Här skall det fiskas lite i månadsskiftet april-maj.

Norge och Gaula känns inte så positivt heller tyvärr. Jo, positivt på det sättet att många tomtar slutar åka dit och att hypen försvinner något. Trivs bättre med laxluffare i v70, skäggstubb och gammal norsk hytte än backslicksnubbar i jättesuv, Go-prokamera på huvudet och av guiden färdigmonterat "laxkit".
Fisket blir säkert inte bättre. Problemet med laxlusen från odlingarna finns kvar och i havet fiskas maten upp för att Stig Strand skall kunna berätta hur pigg han har blivit av att äta kapslar på omega 3.
Jag blir oerhört glad för varje fisk jag ser under v 25 då vi är uppe. Ännu gladare blir jag förstås för varje fiska som vi lyckas landa. Tippar på dåligt fiske men med ett nytt veckopers i vårt gäng storleksmässigt.

Där efter väntar Norrland för Jocke och mej. Detta blir helt nytt för mej och jag ser oerhört mycket fram emot detta. Bara namn som Torne och Byske älv får det att kittla i mina drillarmuskler. Hoppas det blir fin fint och att mina flugor funkar. Måste ju bara bli pers på Norrlandslax för mej hehe.

Vidare skall jag försöka besöka Klarälven. Höstöringarna skall matchas här hemma samt i Mörrum och i slutet av året skall det fiskas Vätternlax från land.

Alltid lika spännande att se hur det blir?

TL Mats