By Water

By Water

torsdag 27 juni 2013

Veckan gick......

Veckan gick utan att det hände något mera. Vi fiskade mycket. Vi fiskade ytligt och vi fiskade djupt. Ingen fisk syntes till trots fina förhållanden.
Hade vi haft en normal junistigning så hade Rogstad fiskat KANON under dessa premisser.
Bästa uppställningen någonsin fiskemässigt hjälpte föga då ingen fisk fanns att få.
Vad gjorde vi då?
Jo, vi åt som grevar. Kockrolle gjorde en gigantisk skillnad. Man minns med fasa då man förr om åren åt kall gulash, kexchoklad och drack cola.
Jag och Krister tog en sväng ut i fjorden och fick ett par kalasfiskar som kocken tog synnerligen väl hand om.
På midsommarafton blev det sill o päror ala Jani Barna. Supergott!
Innan dess hann jag med en vända till övre gränsen. Fiskade denna giftiga pool två vändor med flyt-interm- sjunk2 innan jag hängde på en sjunk 1-3-5 och mendade mig ner i blankfläcken mitt i ån.
Då hugger det. Linan fräser uppströms genom vattnet och så hoppar en fin fisk i 9-10 kilosklassen.
Sedan drar den ner mot nacken där den ställer sig och borrar lite i hålan.

Så det fanns lite fisk i alla fall.

Körde sedan fisken rejält trött innan jag backade upp till min jacka för att hämta kameran. Denna fisk nr 2 skulle ju sättas tillbaka. Det hade jag som bekant bestämt sedan tidigare.
Fisken kommer glidande ca 8-10 meter ut i strömmen och snart är det dax för landning. Då ser jag hur den fastnar i något där ute. Laxen blir tokvild och skakar sig kraftigt innan den rätar kroken och sticker iväg.
Vadar så långt ut jag kan och ser då att tuben sitter fast i en rot alt trädgren på bottnen.

FAAAAN!!!!!!!

Extra surt då det var så långt mellan fiskarna. Och hur ytterst knäckande hade det inte varit att plocka ännu en fisk innan kompisarna hade levererat.

Fick till sist loss tuben och studerade den rätade kroken en stund innan jag fortsatte mitt fiske.
Inget mera hände och då jag kom tillbaka till stugorna så berättade de andra att de hade sett flera fiskar passera nere på rakan utan att någon ville ta.


TL Mats