By Water

By Water

onsdag 26 juni 2013

Strålande förhållanden.

Gaula visade upp sig från sin bästa sida då vi kom upp. Dryga 11 grader och runt 200 kubik. Högt vatten är fina förhållanden på Rogstad.
Det finns heller inte mycket som slår att få kroka en stor blank Junilax på högt vatten i Norge. Lördagen bjöd på för högt vatten att fiska. Vi ville invänta söndagen och att fisken skulle gå igenom fossen och äntra valden ovanför.
Liknande förhållanden som det som rådde under vårt klang o jubelfiske på storlax för 5 år sedan gjorde oss upprymda av förväntningar.


 
På söndagens sena eftermiddag skulle de komma, det var vi någorlunda överens om. Jag hade på grund av det "varma" vattnet valt att fiska med en flyt-interm-sjunk2 lina och en bit fluocarbontafs.
Längst ut på tafsen satte jag en stor Yellow-whitewing med mycket flash. Jag har en mycket stark tro till denna fluga under dessa förhållanden. Den har sällan sviktat då det är ny stor fisk i älven.
 
Första vändan gick utan att det hände något. Kastade in mej lite på nya NRX-stangen och för varje kast så gick det bättre och bättre. Lite märkligt att fiska en 15 fotare som väger som en 13 fotare men ytterst angenämt.
 
En varm korv och en stunds paus och så var det dax för andra vändan. Bestämde mej för att fiska flugan ännu lite snabbare och började min tur nedför sträckan.
Väl nere vid "dubbelstenarna" så tyckte jag att det gungade till i ytan då flugan passerade över stenarna.
Då suger det till så där långsamt och tungt. Fisken drar fast sig själv och jag känner hur den vänder där ute i strömmen.
 
Den bara går där ute i den hårda strömmen och spänner emot. Detta tyder ofta på riktigt stor fisk och jag är på helspänn för vad som komma skall.
 
 
Spöt bugar djuupt och jag gillar verkligen den djupa aktionen som sakta suger musten ur fisken.
Efter några korta utfall så visar den sig i ytan.
Den är inte så stor som jag förväntat mig. Jag gissar på 6-8 kilo.
Då kommer Roger och Jani till undsättning. Roger fotar och Jani tar med van hand håven och gör sig redo.
Jag hade som vanligt redan innan resan bestämt mej för att jag skulle behålla varannan fisk så denna den första skulle behållas.
Jag körde fisken ganska hårt på spöt. Jag gillar att göra så och tycker att Lax skall köras hårt och bestämt.
Några minuter senare så började fisken flagga med stjärtfenan och strax där efter gled den fint in i håven.
Hjärtliga gratulationer och ryggdunkar kommer från mina härliga kompisar och den härliga laxfrossan sköljer över mej.
Finns det något bättre än att i MYCKET goda vänners lag få landa en så vacker fisk?
Vandrar sedan upp till stugan och väger in fisken. 7,3 kilo och 90 cm lång. Löss med äggsträngar tyder på att denna fisk hade haft bråttom under sin färd uppför älven
 
Jag firar med en kall öl och mår allmänt gott. Misstänker att det kommer att vägas in flera fiskar under kvällen.
 
 
Så blir det dock inte. Jonny drillar en fin fisk en stund och Patrik känner ännu en fisk. Ingen vill dock följa med upp på land.
7 st duktiga Laxfiskare gör allt vad de kan under resten av kvällen utan resultat.
Själv somnade jag in med en bra känsla inför den kommande veckan.
Det kunde inte ha börjat bättre............
 
TL Mats