By Water

By Water

lördag 25 maj 2013

Flugfiskets dag.


Idag genomförde anrika Södra sveriges flugfiskeklubb vårt årligt återkommande flugfiskets dag. Denna gång hade vi celebert besök av "kastgurun/instruktören" Gunnar Rask-Nielsen.
Gunnar som är en mycket god vän till mej och många andra i klubben glänste som vanligt då han visade både rena nybörjare och en del av oss andra "hur det skall göras" när man kastar med flugspö.
Att sedan Gunnar är en av de absolut ödmjukaste och trevligaste människor som jag känner gjorde inte det hela sämre.
Många fick denna dag oerhört givande och viktiga tips av Gunnar. Och jag hoppas att vi alla minns och omsätter dessa tips på bästa sätt.
Min förhoppning är att vi i flera kommande år får glädjen att ha Gunnar närvarande vid kommande dagar som denna vid ån.


Efter flugfisket dag så genomförde vi i klubben ett ordinarie kvartalsmöte med ca 50 procent av medlemmarna närvarande.
Detta får betäcknas som synnerligen bra då vi ju tex har medlemmar över hela norden ja, även från Australien.
Dagen till ära så berättade Kenneth Boström och Alf om de gamla tiderna då klubben startades upp på 70-talet och alla de "myter som skapades då".

Efter detta så blev det lugnt vid ån och jag och Håkan kunde plocka fram våra fiskeutrustningar. Håkan är förresten en helt ny vän. Han handlade ett Looomisspö av mej för ett tag sedan
och det kändes redan vid första mötet att man hade hittat en ny fiskebroder. Så det var extra kul att vi kunde fiska ihop en stund idag.

När den starka solens strålar började mattas framåt eftermiddagen så började också fisken att nappa. Ett par fina bågar fick syna strandkanten för min del och Håkan visade hur oerhört effektivt det är att fiska med Streaking Caddis när  han landade den ena Löjan efter den andra.

Jag ser redan nu fram emot kommande turer vid vattnen med Håkan. Det är inte var dag som man träffar en fiskekompis där allt känns helrätt från början.




Nu återstår det bra några veckor innan jag och JB drar iväg på Laxfiske i Norge. Detta år skall Surna få sig ett besök innan vi sammanstrålar med de övriga på Rogstad.
Skall dock försöka hinna med några vändor på kusten och kanske någon sväng till Lagan alt Mörrum innan dess.
Laxfrossan är på G.

TL Mats