By Water

By Water

onsdag 9 januari 2013

Var det bättre förr?

 
 
Ja, om det var bättre förr det kan man verkligen fråga sig då det gäller spön och rullar.
Vi börjar med spöna idag.
Jag har några "normspön" som jag vill utgå ifrån. Dessa är spön som har passat eller passar mej perfekt och som jag upplever som något alldeles extra.
Dessa är om jag skall välja ut 3 st.

Daiwa Supershinobi 11,3 fot klass 6-8. Ja, vad säger man utan att riskera att det blir en upprepning? Ett oerhört kvalitetsspö som jag äger ett par st av. Underbart följsam helaktion som smeker ut det mesta i linväg och det lååångt om man kan handtera det rätt. Har här testat det mesta i denna längd utan att imponeras mer än möjligen av G.Loomis GLX 11,6a. Då skall man veta att det kostade helt andra pengar på sin tid.

Guideline Salar 12,6 klass 9. Oj, vad många vi är som gillade dessa brytpinnar. En härlig aktion som hos just 12,6an verkade vara fulländad. Det kändes som det gick att fiska och göra vad som helst med detta spö. Men som sagt, man fick passa på att göra det så länge det höll. Vi var ett gäng som köpte dessa spön och ingen har något helt spö kvar. Jag har tom ägt 3 st.

G.Loomis GLX 15 fot klass 10-11. Hade man turen att få ett dylikt spö som var rättbyggt vad gällde ringsättning och byggkvalitetsmässigt så hade man en UNDERBAR fiskemaskin. Kanske inte värsta sjunklinespöt men kunde ändå kasta det mesta. Det "kändes i hela kroppen" då man kastade med detta spö. En så perfekt anpassad spänst har jag inte upplevt sedan dess. Billigt svart rullfäste, dålig kork och en olackad klinga gjorde även detta sitt till att spöt fick cultstatus. Visst hade Sagespöna bättre kvalitet och så, men känslan ja den var det STOR skillnad på oavsett om de hette G3 eller G4. Frågan är väl här om Loomis någonsin hittar rätt på samma sätt som med denna klingan igen?

Omnämnande får också Loop och dess Yellowlineserie som trots den vidriga färgen är en underbar spöserie och då speciellt om man vill göra det lätt för sig i böran av karriären.

Här får vi dock se vad framtiden har att komma med. Satt och pratade med Gunnar R Nielsen innan jul och även han var nyfiken på vad som kommer framöver. Loomis NRX är jag inte så impad av (har bara testat 14 resp 15 fotarn dock). Loops Cross 1a gillar jag så pass att jag har handlat en 14 fotare. Och klass 7 spöt som jag testade på kusten var finfint. Går Loop mot en ny "storhetstid"?

TL Mats