By Water

By Water

torsdag 10 januari 2013

Rullar



Börjar med följande skräckminne från Mörrumsån.
Kom ibörjan av 90-talet ner till pool 1 en sen eftermiddag i maj. Glad i hågen och rejält fiskesugen. Hade en ny 13 fotare och på detta satt en Hardy Maquis i st 1. Flytlinan låg på och i änden på tafsen satt en Ullsock i st 6.
Fiskar ensam av hela ettan innan jag sätter mej ner för en liten paus. Då faller blicken på kanalen utanför odlingen och dess vattenutsläpp.
Herregud, det står ju en 10 kilos där i strömmen!
 
Går lite upp mot gångbron och lägger försiktigt ut flugan.
PANG, säger det och fisken tar stenhårt, vänder och rusar ner i kanalen innanför ön. Och trots att jag tycker mej ha ställt in bromsen bra så övervarvar rullen något DJÄVULSKT och jag får den vita flytlinan i stora slingor runt rullen.
Tokstopp och ännu ett pang då tafsen går av.
Visst kunde man säkert ha handbromsat om man bara hade hunnit. Detta hade även krävt att man hade varit iskall och rutinerad nog vilket jag verkligen inte var vid denna tiden.
 
Sedan dess är jag oerhört skeptisk mot Hardyrullar. Jo, det ligger en gammal släktklenod i form av en Hardy Perfect 4 tummare i skåpet. Men där får den ligga. Jag fiskar INTE med den.
 
Det samma gäller Guidelinerullarna. Tappade spolar under drillning och bromsar som har släppt både hos mej och JB gör att de snabbt såldes bort. Namn som Inex får mej att drömma mardrömmar ex.
 
Sedan får de heta Vomhofe, Bogdan, Cascapedia och allt vad det är. De är underbart vackra, men på mina spön hamnar de inte.
 
Som normrullar skulle man egentligen kunna säga Danielsson helt enkelt. De är funktionella, snygga och gör sitt jobb i alla väder.
 
Jag väljer ändå att även här nämna några rullar som jag tycker sticker ut i mängden vad gäller kvalitet och funktion.
 
* Pfluger Medalist. En finfin rulle som funnits sen urminnes tider känns det som. I storlekar från de minsta till Laxfiske även om kanske inte till det grövsta fisket. Alla har väl ägt eller äger en sådan. Och de är bra i all sin enkelhet med släpbroms och allt. Ända minuset är väl avsaknaden av balansvikt som gör fajten med tex storlaxen till en "skakig" historia.
 
* Danielsson LW 6nine och 8twelve. Oj, vad kär jag blev då jag såg dessa rullar första gången. Beställde direkt, väntade länge innan de kom ut och älskar dem fortfarande. Har du en av varje så behöver du inte mer. Att lita på i alla väder och hur länge som helst verkar det som.
 
* Loop Classic 8-11 och 11-13. Ja, dessa rullarna gör det sista jobbet på dina långspön där föregående normrullar inte riktigt balanserar upp ett längre spö.
Och de KNARRAR som tusan. Kamraterna hör ända upp till hyttan då du drillar fisk. De är dessutom driftsäkra, klassiskt vackra och som sagt HÖGLJUDDA.
Känner mej faktiskt lite naken om jag inte får åka till Norge med min classicrulle.
 
Inför 2013 kommer förresten Vision med en ny rulle som ser fin ut. Tank heter den och påminner lite om farfars Perfect i mitt skåp.
 
Ja, fast med en funktion som går att lita på då?
 
TL Mats