By Water

By Water

lördag 12 januari 2013

Linor



En del gillar "att dra en lina". Själv gillar jag att klippa till en dito.
Och oj, vad jag har klippt, klistrat, sytt och värmt ihop linor genom åren. Då jag började med tvåhands så gällde fortfarande DT och LB linor. Det var inga jätteproblem att kasta dem hjälpligt men det tog inte lång stund innan jag fick prova den första klippta DT linan som genom att ha delats på mitten nu plötsligt var en klump.
Genast gick det lättare att kasta och man kunde fiska på betydligt svårare platser. Samtidigt så hade det andra fördelar. Av en DT lina (jag gillade Cortland) så fick man 2 klumpar eftersom man delade DT linan på mitten och utgick från detta.
Samtidigt fick man en massa andra vänner då man bytte till sig "halva DT linor" till höger och vänster.
Minns att jag mötte en Dansk tjomme vid Mörrum som precis hade handlat en flytande DT hos Berne. Vi snackade lite och efter en stund så hade jag bytt till mej en halv DT flyt mot en DT intermediate dito.

Sedan på 90-talet så gjorde de färdiga klumparna från Guideline, Loop och Vision entre och DT eran försvann in i stenåldern.
Minns tiderna då alla tomtar köpte powertaperklumpar och grundlade "gurun" Lasses imperium på fiskeshopen i Mörrum.
"Berne Bringsen eran" med BS-rullar och spön försvann in i stenåldern likaså och ALLA skulle ha PT-klumpar.
Roligast var "Tysken" vid Lagan som köpte och klippte PT-klumpar i aldrig sinande mängd från Lasse. Han hade fått "en hemlig lista" med exakta vikter och längder på klumpar för olika spön.

Oj, vad klumpar han köpte. Likaså spön som då han inte kunde kasta med dem snabbt utbjöds som till salu med omdömme som att de inte kastade bra. Ja, kastade de inte av sig själv med en PT klump från "hemliga listan" så var de värdelösa helt enkelt.

Många var vi som här köpte kanonspön som sedan visade sig kasta oerhört väl med "nästan vad som helst". Trots att det inte stämde med "hemliga listan".

Nu var snart alla inne i klumpträsket och det klipptes och klistrades i varje hobbyrum. Jag gjorde egna "connectklumpar" samt värmde egna öglor. Något annat som är en ständig process för mej är att få till allt mindre och starkare skarvöglor mellan klump och skjutlina.
Min "egen bästa klump" till dax dato är en flytande klump från en Airflo som är sydd på en skjutlina från SA med ett "kastmärke" som då den glider över fingrarna betyder dax för nytt kast.
Denna är mitt främsta vapen vid rifflefisket på natten och kastar som en häst sparkar.

Till mina tvåhandsspön så regerar klumparna totalt. Jag kör gärna långa sådana på typ 13-13,5 m och tycker de gör det som jag kräver av dem perfekt.
Nymodigheter som skagit och annat har jag faktiskt inte testat i större utsträckning då jag helt enkelt inte tycker att jag behöver dessa.
Sk switchkast och linor tycker jag inte är nymodigheter. Detta har ju folk pysslat med i massor av år nu.
Idag finns det så mycket bra klumpar och klumpkoncept att det knappast kan beskrivas här. Men det kommer hela tiden nya ideer och det gör framtiden spännande.
Möjligen kan det verka som en djungel för nybörjaren. Det finns mycket att välja på.

Till en annan sak. Nu är snart deltagarlistan för vårt fiske i Gaula under v 25 och 32 klar. Det som finns är 1 plats kvar v 32. Här är det först till kvarn samt ett positivt svar från mej som gäller.
Just bytet från v 24 till v 25 känns OERHÖRT spännande. Tror vi har gjort ett kap här.

TL Mats