By Water

By Water

söndag 6 januari 2013

"Fiskar man så badar man"

Kustfiskare och Laxfiskare har en sak gemensamt.
 Vi badar!
Ja, många av oss håller ju på med båda sakerna så därför kanske vi badar dubbelt så ofta. Eftersom jag dessutom gillar att fridyka och bada rent generellt så blir det rätt ofta som "jag tar mej vatten över huvudet".
Då så har jag turen att inte behöva bada speciellt ofta vid fisket. Inbillar mej att alla åren i sadeln på cross och endurohojjar från 5-års åldern har bidragit till att jag besitter en tämligen fin balans. Farsan vill att jag skulle bli crossförare och, eller jägare.
Men det blev som bekant flugfiskare. Nog om det.
Mitt värsta minne då det gäller bad har jag från den härliga tiden i slutet av 1980-talet. Detta var för en fattig student som mej en tid då det var gummivadare som gällde. Dessa hade inte så raffinerade sulor som filt, sugploppar och annan hightec. De hade räfflad gummisula ala vanlig gummistövel.
Dessa på såphala stenar beklädda med div alger var en fruktansvärd kombination.
 På denna tiden hoppade jag definitivt INTE mellan stenarna som JB hävdar att jag gör numera.

Minns en premiär då jag var lite sen ner till kusten. Hittade till sist ett rev där det var tomt på folk och såg lovande ut. Bodde ju i KRSTD på den tiden men hade ändå åkt bil en god stund. Hoppade i min utrustning och småsprang fiskesugen som tusan ner till vattenbrynet. Tar ett par steg ut i vattnet då jag ser en fisk som visar sig en bit ut. Kanske tappar jag focus i någon tiondel och så händer det. Tappar fotfästet fullständigt och gör en redig rundpall, landar på rygg i vattnet. I en millisekund så väntar jag på det som komma skall innan det händer. Iskallt vatten forsar in i mina vadare. Vadarbälte hade jag inget så de blir fulla av vatten på nolltid. Jag kan än idag minnas hur djävulskt kallt det var och hur fort jag tog mej upp till bilen. Väl där uppe så rullade precis en bil med fiskare in. Ett par bekanta kollegor klev ur bilden och så började gliringarna. Snabbt som attan in i bilen och så blev det hemfärd från min kortaste premiär, ja till dags dato är kanske bäst att säga.

*** Som tillägg kan sägas att jag har sett många rejäla dopp tagna av andra fiskare. Än idag innehar dock klubbkollegan och goda vännen Lasse "Badankan" Sundström rekordet för snabbaste och grymmaste doppet då han under en tur till Lagan i början av juni lyckades tokdoppa sig och helt försvinna under ytan. Detta trots att jag hade varnat honom strax innan för att vada längre ut. Ja, dessa gubbar....... TL Mats