By Water

By Water

torsdag 6 december 2012

Ny plats, nya chanser.


Efter återtåget från Surna så drabbades JB o Anders av en plötslig släng av sömnsjukan. Niklas och jag drog alltså iväg på rek själva.
Efter otaliga småvägar som visade sig leda fel så fick vi tag på både fiskekort och hittade valdet.
Tja, vald och vald. Snarare ett tillfälligt grusöra som tydligen fiskade bra på detta vattenståndet.
Jag hann inte fiska mer än ett tag innan jag såg två fiskar som visade sig.
Strax efter kom så dragningen i linan som är så där typisk. Inget mera hände och trots att jag trodde att Niklas skulle dra i en fisk så blev det ånyo stiltje.
Så kommer en hemmafiskare ner. Frågar artigt om han fick gå en vända och steg sedan i älven.
Såg att han fiskade flugan väldigt fort i förhållande till oss.
(Och då anser jag mej ändå oftast fiska flugan fortare än de flesta även på kallt vatten.)

Han hinner inte mer än ner till mitten så drar det i en fin fisk som han sedan tar stenhårt och nästan brottar upp. Då jag hjälper honom att taila fisken så säger han att "fisken stod bak steina" och visar sedan på en plats ute i strömmen där det skulle ligga en stor flat sten.
Då han nöjt vadrar hemmåt med sin fina fisk i 8 kilosklassen så inser jag för mej själv att ännu en gång så segrar kännedomen om sitt vatten.

Vi fiskade sedan vidare utan att känna något denna dag. Även Danne kom förbi och trots att ingen fisk kom på land så hade vi en fin kväll.
Redan nu så visste både jag och Niklas att det skulle bli en tidig morgon nästa dag.
 
TL Mats