By Water

By Water

måndag 17 december 2012

Det drar ihop sig till premiär



Det börjar att dra ihop sig så smått till Österlenpremiär. Om inte vädret sätter käppar i hjulet så skall jag och sonen ner och testa den 1 januari precis som vanligt.
De senaste åren så har fisket försämrats ganska mycket. Sydkusten har fiskat ok men på Österlen som är mina "hemmatrakter" så har det varit magert.
Trots massor av folk som fiskar så kommer det inte upp mycket fisk.
Får man önska att det blir bättre kommande säsong?  Man minns ju fortfarande de härliga åren på 80-90 talet när man kunde ha veritabla "huggfester" där nere.
Minns att man rusade hem ifrån jobbet för att hinna ta en fin flugöring i kvällningen.
Och då hade vi ändå inte sett filmer som Havsöringens hemligheter eller hade Pattegrisar i flugboxen!
Nej, utrustade med små ullsockar, montanor, black & silver och så småningom piratenflugor så fixade vi silver i håven ändå.
Hade man tur i april innan Horngäddorna kom så kunde man få uppleva sitt livs fiske flera gånger om.
Det jag kan tycka mej ha märkt som skillnad mellan då och nu är att det tycktes vara mera "mat" i vattnet då för fisken.
Märlor och småfisk formligen vällde ut ur munnen på Öringarna då man fick upp dem på land och i vattnet så myllrade det av liv.
Ok, för att det kan vara dött i vattnet i januari både då och nu. Men då vattnet blir varmare så känns det inte som om det finns lika mycket mat i vattnet nu som då.
Har det hänt något i havet? I så fall vad?
För min del så undrar jag hur det ser ut med all ammunition och gas som dumpades i havet efter krigen?
Säkert finns det andra miljöbovar som kanske också gör sitt till?

Så därför önskar jag mej inget speciellt i jul. Jag önskar mej en STOR Havsöring i början av nästa år!

TL Mats