By Water

By Water

söndag 22 april 2012

En kväll på kusten

Kvällen tillbringades på kusten. En svag krusning på ytan och lätt färg på vattnet. Då jag hade fiskat ett tag så lugnade sig ytan helt och vips blev det hela svårare. Det var bara att lugnt sätta sig på en sten och vänta. Efter ca 45 minuter så kom stimmet sakta mot mej. Små försiktiga vak avslöjade vad som var på väg. Repade ut så mycket lina som jag behövde och satte på en liten diskret märla i sandfärg. Då första fisken var inom kasthåll så la jag ut flugan en bit framför. Några snabba intag så satt den där. En kilosfisk hoppade rakt upp och gjorde några rusningar innan den fick sin frihet åter. Fick ett par fiskar till ur stimmet innan de försvann utåt. Samma procedur upprepade sig en stund senare vid ett bäckutlopp en bit bort. En fin blänkare på ca 47-48cm blev resultatet på denna plats. Skönt att man har c&r-nät i håven för skonsam återutsättning. Kvällen gav till slut ett knippe fina fiskar innan allt ebbade ut i skymningen. Mitt switchspö som var till salu är numera bortbytt. Dagens plus går till Guideline för snabb och bra support på min TripleD-klump.
TL Mats