By Water

By Water

lördag 7 april 2012

Dagens tanke.


Mätt och belåten sitter jag här och funderar med ett glas "gott" i min hand.
Hur ser ditt rullfäste eller din rulle ut? Är de högblanka?
Dyker ju som bekant oftast i de älvarna som jag fiskar i av rent nyfikna skäl.
Något som jag ofta har reflekterat över är hur det riktigt "blixtrar" till då solen reflekterar i blanka detaljer på spö och rulle. Vet att jag efter en vända på bottnen på V-mätarrakan där vi fiskar såg hur det blixtrade till från land. Då jag kom upp såg jag hur en kamrat stod och kastade.
Det riktigt gnistrade då solen reflekterade sina strålar i det högblanka rullfästet. Ja, tom de kromade spööglorna gnistrade i solskenet.
Hur reagerar fisken på detta? Bör man skippa de blanka detaljerna och får man mera fisk då?
Ingen aning, men då jag är tveksam så brukar jag välja bort.
Även små steg mot framgång är ett steg i rätt riktning. Har iofs inte så många spön med blanka rullfästen.

Imorgon blir det lite "dans med husqvarnan bland sly och småträd" uppe vid stugan. Detta är den enda Qvarna som jag får bruka sen jag slutade med crossandet och skogsåkandet för många år sedan.
Fiska går ju fan inte i detta vädret.
Möjligtvis på måndag om nordanvinden försvinner.

Dagens från Fluan är "The Black Dog".

TL Mats