By Water

By Water

söndag 20 november 2011

Bör man "recensera"?


Fick goda vännen Peter Attesons nyutgivna bok i min hand igår. Kanske man inte borde recensera sin väns alster då man ju är mera än lovligt partisk.
Men ändå.
Fick en smärre chock då Atte presenterade sitt långt komna projekt med en bok om Lagan och dess fiskare.
Detta var ju även ett projekt som jag under ett antal år hade pysslat med. Visserligen i en något annorlunda form men ändå.
Nu vet jag ju sedan tidigare att Atte är en jäkel på att få saker att hända och det snabbt, så jag insåg att här skulle jag få vika ner mej.

Och då jag nu har läst boken och inte minst sett alla de fina bilderna så måste jag säga att jag är imponerad över Attes debut.
Att på 10 år ha lärt sig fiska Lax och att prestera en så trevlig bok måste man bara lyfta på hatten för.
Bilderna genomsyras av en harmoni och stämning som gör att man nästan blir "musikalisk" på kuppen.
Speciellt bilderna från fornstora dagar vid Lagan gör att man känner en saknad av en friskt brusande älv.
Och där min bok närmast skulle blivit för enkelspårig åt det rent fiskeporriga hållet med en massa statestik och berättelser så når Atte säkert den breda massan av läsare med sin bok där bilden och några korta presentationer gör den "lättillgänglig".

Mitt betyg blir därför 4 Laxar av 5 möjliga där femman hade uppnåtts om den hade varit lite mera djuplodande (mest för min skull då).

Så frågan som jag ställer till dej nu Atte, den är som följer.
Vad kommer här näst? En självbiografi kanske?

Boken köper du via www.laxfiske.org, Laholms bokhandel eller Laholms sportfiske.

TL Mats