By Water

By Water

söndag 30 oktober 2011

Intressant dag.




JB och jag drog till Gustavsfors igår. Träffade där på lite bekant folk från Gnosjötrakten.
Efter lite tugg så började fisket. JB och jag fiskade oss nedströms på var sin sida av ån.
JB missade ett snabbt hugg nere i kanalen och jag hade ett par försiktiga hugg på de platserna som jag vet håller fisk.
Något stämde inte under förmiddagen. Men vad det var är svårt att sia om.
Vinden var rätt. Är iofs endast skeptisk mot ihållande nordanvind under lång tid men ändå.
Det låg dock lite dimma över ån på morgonen så vi skyller på den.
Fisken tog som sagt oerhört försiktigt och jag gjorde verkligen allt för att lyckas att fästa någon.
Strax innan kl 11 tog vi lunch och pratade igenom problemen.
Då öppnade sig skyarna oc solen kom fram.
Maten svaldes ner i en hast och sköljdes ner med drickat innan vi lade upp strategin för eftermiddagen.
Vi bestämde oss att fortsätta uppströms på var sin sida och jag beskrev noga en säker plats för JB.
Väl upp vid ett bäckutflöde så bestämde jag mej att fiska djupt och satte på en sjunktafs.
Vände ut flugan mitt i utflödet och direkt sa det PANG.
En Båge i mindre storlek som säkert hade varit i ån en bra tag högg stenhårt och hoppade som en galning.
Dagen var räddad!
Fick in fisken som tyvärr visade sig blöda rejält. Avlivade den snabbt och beklagade att jag inte kunde sätta tillbaka denna vackra lilla fisken. Den hade verkligen varit en trevlig motståndare i framtiden.
Sedan fick JB en fisk i samma kaliber på platsen som jag hade omtalat för honom. Denna fisk fick dock varsamt gå tillbaka.
Nu var alltså huggsexan igång på allvar.
Strax efter smockade jag på en stor fisk inne under kanten på ett bälte av vissnande Kalla.
Jag bara visste att det skulle stå en stor fisk där.
Nära strömfåran, väl skyddad och gott om mat. Där hittar man stor fisk.
Denna fisk gick upp två gånger i ytan och jag skulle tippa på ca 3 kilo utan att ta till i överkant.
Sedan drog den iväg snett upp mot mej och sedan iväg nedströms i full fart.
Ca 50 meter nedströms vände den och så var den borta.
Ibland vinner fisken, men oj så kul det var.
Sedan höll JB på att ta sig ett rejält vinterbad då han skulle tokvada genom en stark strömm.
Det gick bra till slut men jag fick mej ett gott skratt.
Smög mej sedan ner till ön och la försiktigt ut flugan och lät linan vända in den mot slutet av vasskanten.
Här sög det i igen och jag kände att det var en större fisk.
Hopp rakt upp och sedan rakt ner över nacken.
Jaha, här blir det till att följa efter. Så mycket hann jag tänka innan fisken kom som skjuten ur en kanon upp över nacken och förbi mej i ytan.
Strax uppströms mej så satte den igång och gjorde 4 hopp innan den betydligt beskedligare började böka i bottnen framför mej.
Till sist fick fisken dock glida in i håven för att bli middag vid ett senare tillfälle.
Fisken var en nyutsatt lite för välmatad fisk, dock med hela fina fenor. En sådan fisk på 1,6 kilo blir en stygg fajter på ett klass 3 spö.
Men det är ju just för den oftast så fina kvaliten och att det är strömmande vatten som gör att vi älskar Gustavsfors.
Ett bättre klubbvatten är svårt att önska sig.

Nu väntar en ledig vecka tillsammans med sonen som har höstlov.
Jo, vi skall upp och övernatta i stugan vid Gustavsfors.

Den store finns ju kvar!

TL Mats