By Water

By Water

lördag 8 oktober 2011

I sista stund.




Drog iväg ut en långsväng i skogen i eftermiddag.
Var förbi min "lilla pärla" för att se om det syntes någon Öring.
Vattenståndet var dock för högt men en större fisk hade ställt sig på en av nackarna och drog iväg uppströms i sakta mak då jag kom förbi.
Det var säkert samma gamla fisk i 5-6 hektosklassen som jag skrämde iväg.
Fortsatte längs med ån ett par kilometer innan jag ändrade riktning och gav mej iväg mot svampmarkerna.
Körde tyvärr upp två Älgar som vilade sig i kärret.
Hade tur och hade vinden i ansiktet så jag satte mej ner en stund.
Det tog ett par minuter innan de gled förbi mej på ca 50 meters håll.
En tjur med 8 taggar och i hans sällskap en kviga. Båda nervöst flackande med öronen.
Fortsatte sedan min svampjakt och idag blev det 8 liter tratt och vanlig kantarell.
Tycker trattkantarellen är tämligen trist som matsvamp och struntade i att plocka trots att skogen var full av dem.
Åter vid bäcken så satte jag mej ner en stund för att "bara finnas till".
Detta var nog årets sista svamptur.
Snart kommer frosten och på måndag är skogen min far och hans jaktvänners.
Älgjakten sätter igång.
Och då håller varje oinvigd sig undan.
Det är säkrast så!

TL Mats