By Water

By Water

fredag 21 oktober 2011

Binda flugor, är det kul?

Så stundar flugbindning med SSFK i helgen.
Äh, flugbindning förresten. Jag tror jag fiskar istället.
Min flugbindningskarriär började på julafton 1978 med en.....
Ja, jag började också med en Mickey Finn.
Min mor och far hade efter åtskilliga besök hos Berne på Bringsens flugfiske i Markaryd insett att det nog var bättre att jag band mina flugor själv.
Ett klokt beslut!
Band sedan flugor av alla sorter och färger genom åren. Minns vissa "genombrott" genom åren som tex min egen Havsöringfluga.
"Piraten" som jag valde att kalla den kom till nere vid Karakås en aprilkväll i slutet av 80-talet då en nybunden kreation i lila fick sitt genombrott.
Ett annat genombrott blev det då jag hade fiskat fullt uppe i norge för ett antal år sedan.
En tysk herre stegade fram till mej utanför stugan och frågade om han fick köpa lite flugor eftersom han inte tyckte att hans egna dög.
Då hösten sedan kom så hade han och hans kompisar beställt,
en jäkla massa flugor.
De fiskade mycket i Mörrum så de beställde bla totalt ett tvåhundratal Ullsockar.
Till detta kom sedan deras bestälning på norgeflugor.

200 Ullsockar ! ?
Fy tusan! Det blev inga muntra kvällar vid städet då dessa djävulens flugor skulle massproduceras.
Ullsocken är ju fortfarande en av de mest fiskfångande mönstren som finns. Ja, jag har fångat det mesta på dem faktiskt. Allt från Lax och Havsöring till Karp.

Nåväl, 50 kr per fluga gav ju ett rejält tillskott i fiskekassan till slut. Men ack så tradigt jag hade det på vägen dit.
Året efter så klargjorde jag för de tyska herrarna att "massproduktionen" hade lags ner för evigt.
Och trots löfte om mera D-mark så lyckades jag tacka nej.

Nu mera binder jag visst en och annan fluga. Bla som mönsterbindare åt kompisarna på Sameo.
Men nu är det mera på en "rolig" nivå.
Och det där med att binda åt sig själv. Ja, det blir idag mest som komplettering av flugboxarna inför varje säsong.
Jag är nämnligen så dum att jag idag tror mej veta vad "mina fiskar" vill ha.


TL Mats