By Water

By Water

onsdag 12 januari 2011

Lite vatten, onda planer och djävulskt envis.




Kom ner till Råån idag vid kl 8. Underkylt regn och lite vatten i ån var de förutsättningarna som mötte mej.


Någon skrev på FB dagen innan att det såg "fint ut".


Undrar vad han menade med fint?


Fiskade en stund innan jag såg den första fisken. En Gädda på närmare metern stod mitt på en nacke i den svaga strömmen.


Jag gillar som bekant INTE "slemmpellar" och vandrade raskt förbi.


Nere i Råå var det helt enkelt för lite vatten för att vara intressant. Testade ändå sträckan längst ner fast uten resultat.


En ond tanke på Regnbåge började växa och jag tog därför bilen upp till kyrkan.


Rask march upp till E6an och så fiskade jag mej tålmodigt nedför ån.


Ett par Öringar höll fortfarande på med sina lekbestyr så här gick jag förbi och lämnade dem ifred.


En bit nerströms så brukar jag kunna locka upp någon Båge och här skulle jag "göra dagen" hade jag bestämt.


Fiskäggsimitation och djävulsk envishet borde kunna ge en fisk till bloggen, tänkte jag för mej själv då flytlinan vände ut flugan i strömmen.


Fiskade väl en 6-7 kast innan det drog till. Eller drog till förresten, sööööög till är en bättre beskrivning.


Naturligtvis var det en utlekt Havsöring som hade mumsat i sig flugan.


Märkligt? Jag brukar aldrig få utlekt fisk här.


Drillade försiktigt in fisken och vände av den hullinglösa kroken så att fisken gled tillbaka i ner i vattnet.


Ganska nöjd så gick jag sedan och tittade på Öringleken en stund innan jag satte mej i bilen och åkte hem igen.


Mitt råd är att INTE åka till Råån och fiska förrän det har regnat rejält. Idag var det knappt fiskbart trots att ån var till 95% isfri.




Nu blir det styrelsemöte och sedan bär det av till Österlen imorgon bitti.




TL - Mats