By Water

By Water

onsdag 19 januari 2011

Fin dag.




Hade härliga timmar vid Råån idag. Fiskade från 9-13. Vattnet sjunker nu undan rejält och det bör vara optimalt under tors-fre.


Vattnet är fortfarande färgat men med ett siktdjup på ca 50 cm dvs fullt fiskbart. Då jag endast fiskade efter blank fisk samt pga vattenståndet så ägnade jag dagen åt den nedersta sträckan.


Trots att jag inte fiskade vid botten så bet det på en ganska fin Öringbesa tämligen direkt.


Ganska fin i formen och rätt stark i den hårda strömmen.


Den släppte som tur var då den kom i till kanten och gjorde på detta sätt både den och mej en tjänst.


Oroade mej dock lite över att ån kanske var full av besor så jag bytte till ren nylontafs istället.


Fiskade mej hela vägen ner till där vassen började och fick här en liten blänkare som direkt gick upp och rullade friskt i ytan.


Ingen storlek dock utan runt måttet skulle jag tippa.


Gick sedan upp och fiskade en bit upp i ån och lyckades bränna två fiskar var av den ena troligen var en blank fisk.


Fick sedan ännu en liten blänkare på samma plats där man landade en 5-kilosblänkare för ett antal år sedan.


Hyfsad fajt på 11 fotarn ändå i högvattnet. Man är ju inte bortskämd med fiskefajter än detta året.


Får se om vädret och omgivningen medger ännu en tur om någon dag.




Ps. Min egensydda TripleD funkade perfekt.




TL - Mats