By Water

By Water

söndag 10 oktober 2010

Visioner.


Vill börja med att förtydliga mitt ordval. Men "svineri" menade jag absolut ingen person utan det faktum att man står nedanför ett definitivt vandringshinder och fiskar Lax i oktober.

Nog om detta!


Jag vill där emot focusera på min vision om ett bättre Lagan FÖR ALLA.

Jag ser framför mej ett Lagan där det finns plats för flera fiskare. Flera fiskare som genererar inkomster till kommunen i alla led. Från sportfiskebutiken till hotell och restaurangbranschen.


Vi har idag en nästan helt outnyttjad norrsida av ån där det endast rör sig ett fåtal sportfiskare. Då jag tillbringat merparten av mitt tidiga sportfiskeliv där så vet jag att det finns oanade resurser i form av fiskeplatser här.

Varför inte anlägga en gångstig från kraftstationen till järnvägsbron på norra sidan. Röj bort de döende och döda träden. Sätt upp lite bänkar. Varför inte bygga ett par vindskydd? Göra lite grillplatser i anslutning till dessa.

Detta gagnar inte bara sportfiskarna utan även dem som tycker om att promenera.


Ta även bort premiären den 1 mars. Det finns ju ingen Öring i Lagan längre för utom de felgångare som kommer från biflödena.

Dessutom så har ju Lagan ofta fått en stigning av stor Öring i början av april.


Så lägg då premiären den 1 april istället. Vi kommer då att få en YTTERST spännande premiär med chans på dels stor Havsöring men fram för allt en premiär där det vissa år finns stor blanlax i ån.

En sådan fest det skulle kunna bli.


Sätt vidare upp lite nya fräscha poolskyltar över fiskeplatserna. Flera soptunnor som tömmes REGELBUNDET.


Marknadsför det tidiga fisket mera. Låt flera få chansen att fajta en stor 10-12 kilos blanklax istället för en svart rommstinn laxhona i oktober. De stora tidiga Laxarna finns ju där men vi är inte så många som fiskar efter dem.


Och så lägger vi ner oktoberfisket då chansen på en fin fisk ändå är att betrakta som obefintlig.


Tänk så skönt det vore om vi kunde enas och jobba för ett bättre Lagan TILLSAMMANS.


TL - Mats