By Water

By Water

söndag 15 augusti 2010

"Rifflande fiske".


Som tidigare nämnt så fick rifflefisket sitt genombrott detta år. Jag har delat ut riffleflugor, tipsat om tafsar och linor, typ av spö samt annat smått och gott så jag antar att tiden nu var mogen för de andra att testa.
Även Tony som var med för första gången ville testa.
Speciellt som han var ute efter sin första Lax på flugspö.
Utrustad med enhandsspö och "fullproppad" med goda råd "bestämde" jag att ikväll skall du få din första fisk.
Det oerhört roliga var att just Tony lyckades!
Han tog sin första Lax och detta på riffling hitch. Hur många har gjort detta?
Tror mången erfaren Laxflugfiskare inte ens har vågat testa denna metod. Än mindre fångat något.
Tony lyckades även att fånga den i särklass minsta hanlaxen som jag har sett. 6-7 hg är nästan i överkant skulle jag tro.
Vad en dylik varelse har uppe i älven att göra vet jag ej? Ej heller har jag någon uppfattning om dess möjligheter att överleva?

MEN hur som helst så, STORT GRATTIS Tony!

TL - Mats