By Water

By Water

tisdag 17 augusti 2010

"Gå till botten" med ditt fiske.


Allt sedan barnsben har jag älskat att dyka. Testat sportdyk och apnea bla. Fastnade för snorkling och fridykning till sist.
Denna hobby passar utmärkt att kombinera med flugfiskandet och har gett mej mången inblick och genväg då det gäller fisken och dess olika miljöer.
Jag har försökt att dyka varje år i Gaula på "vårt" vald under v 32 (kallt vatten och flomm har ibland hindrat mej).
Det är otroligt spännande att dyka ner till en 15 kg + Lax som står och "svävar" i strömmen.
Lika kul är det att lära sig var fisken ställer sig i en pool. Var står den nya Laxen, den som mognar för lek eller Havsöringen.
Mången "känd laxfiskeprofil" har i sina böcker gissat tämligen vilt och har i detta ämne kastat ur sig teorier som jag vill påstå är tagna helt ur luften (ja, inte ur vattnet i alla fall).
Detta år var vår sträcka full av Havsöring. Siktdjupet var pga lågt vatten helt perfekt och det var inte mycket man missade längs sin färd nedför strömmen.
På vår längsta pool stod en fin H-öring på ca 5 kg nästan exakt där den någon natt senare fångades av Niklas.
Denna pool håller normalt en 100-200 Laxar i olika storlek vid denna tid men detta år fanns det endast 1!!!!!! Lax i hela poolen. Märkligt?
Det verkade annars inte vara ont om Lax. Bara just på denna sträckan.
På bilden som jag bifogar syns ett gäng Havsöring på flykt undan just mej under mitt dyk v 32 i år.

TL - Mats