By Water

By Water

söndag 27 juni 2010

Spänningen steg........


Så var det min tur att gå i älven. Valde en flommfluga eftersom älven nu var snabbt ökande och tämligen färgad.
Hade Danne en bit framför mej men lämnade en rejäl lucka till honom.
Efter ett par kast så fick jag den där känslan av att flommflugan inte var "helt rätt".
Bytte snabbt till en röd Phatavariant och så kändes allt rätt.
Körde flyt/sjunk 7 för att kunna menda in mej fint över fisken och "hänga flugan" över dem en stund. Detta är supergiftigt på tidig Lax i kallt vatten.
På min väg ner över den långa fiskesträckan så såg jag en hel del fisk komma upp över älven endast någon meter från land.
En Lax hade tagit en vilopaus och stod och vakade endast en spölängd ut.
Efter en TUNG vadning i DJUPT vatten så kom jag dit jag ville.
Nästan längst ner på sträckan finns en liten knappt skönjbar vik justvid en bänk.
Här, eller strax nedströmms måste det stå fisk som just har gått genom bräcket.
Inget hände förrän precis längst ner.
Precis när flugan får hänga strax utanför trädkanten så drar det i.
Fisken sliter tag i flugan så våldsamt att rullen smäller i handen då spöt rycks framåt.
En storlax har tagit flugan på över 300 kubik!
Nu blir det fajt! Fisken går upp och skakar i ytan innan den beger sig nerströmms runt kröken.
Backingen rusar av rullen och jag ser den mellan grenar och buskar.
Ger fort löslina och fisken stannar omedelbart. Lyckas veva in all backing och få in fisken på ca 40-50 meters avstånd.
Den går ner och bökar i bottnen en stund innan den brakar nerströmms igen. Inte så långt denna gången så jag lyckas snart få in den igen.
Efter en stund kommer Lundin med stora laxahåven och det är tur. En landning av storlax då vattnet går ända in i skogen skulle ha varit svårt.
Efter en fin håvning så ligger Laxen på land.
Jag hade på förhand bestämt att behålla den första Gaulalaxen om den var över 7 kg så "prästen" får göra sitt.
Phatan sitter djupt krokad i Laxens svalg.
Laxfrossan är kraftig och lyckan är oändlig!
Det visar sig snart att vattnet stiger så kraftigt att de andra får avbryta fisket.
Det är helt enkelt livsfarligt att vada i den hårda strömmen som råder.
Man faller inte mer än en gång i bröstdjupt 9-gradigt vatten.
Patrik och jag vandrar nöjda hemmåt.

TL