By Water

By Water

lördag 10 april 2010

Finns de i ån nu?


Vi är en del som jagar efter silvertorpederna nu. Jag gör det, Sunken gör det också och Greven tillbringar hela sina dagar vid ån.
Hade den enorma turen att lyckas få blanklax på fluga i Lagan både 2007 och 2008 så jag borde vara nöjd.
Men icke!
Judastub, Garrydito eller "stor-GP" sitter på min tafs under detta fiske. De funkar, jag vet detta. Fisken på bilden togs i april 08 på en Garrytub.
Greven hade fiskat av platsen först. Jag, JB och Sunken var på plats efter jobbet.
Efter några vändor så gav JB och Sunken upp. Själv beslutade jag mej för att vara kvar.
Efter några vändor med paus emellan så började laxodlingen att släppa ut smolt.
Satte mej ner i gräset för att se hur måsar, gös och gäddor kalasade på de lättfångade laxungarna.
Då de simmade förbi mej nerströms så hoppar plötsligt två Laxar rakt upp i luften.
Pulsen upp i topp!
Vadade försiktigt ut och lät första kastet gå ner över ståndplatsen.
Då flugan vänder över revet så hugger fisken stenhårt.
Lång hård rusning tyder på att det är blanklax på "G".
Får mej en rätt tuff batalj inne under träden innan en darrig hand sluter sig kring stjärtspolen på Laxen.
Lyckan är FULLSTÄNDIG!

Så ut och ta dem nu.

TL